Fotky v marketingu

Nedávno jsem v Brně zavítala na přednášku Jakuba Trnčáka o fotografii v marketingu. Přináším vám zajímavých pár tipů o fotkách, zejména pro ty, co nejsou zrovna profíci. Jak web vypadá, je totiž v prvních pár sekundách mnohem důležitější, než to, co píšete. Jen čtenář co neuteče, si bude něco číst.  Byla jsem velmi nadšená. Čtěte, proč.  

Kdo je Jakub Trnčák?

Jakub pomáhal s marketingovými kampaněmi Andy Winsonovi, teď i Pavlu Říhovi. Fotí známé osobnosti on-line marketingu, třeba Alici a Davida Kirš. Když jsem Jakuba zahlédla, kluka s culíkem v černé košili, s dřevěným motýlkem, tak jsem si říkala, no uvidíme.

A to jsem tedy mrkala.

Tip č. 1 :
Jaké je nejlepší osvětlení sálu při prezentaci fotografií?
Přítmí.
Pozornost diváka bude jen vaše.

Obrazová prezentace na WEBU

První dojem neuděláte dvakrát

Tip č. 2. První dojem je se správnou fotkou 30 000 krát rychleji vytvořený, než textem.
“Pokud porovnáte na webu video, fotku a text, jasně vítězí fotka.
Špatná grafika web potopí.
Dobrá grafika web jen podpoří.
Je to takový tichý prodejce”, říká Jakub.

Proč nepoužívat fotky z fotobank?

Ve fotobankách se najdou opravdové skvosty. Málokdy zdarma. Pokud se fotka líbí vám, jistě se bude líbit i tisícům dalších uživatelů. O rizicích fotek zdarma jsem již psala v e-booku Paragrafy.
Vaše fotky nemusí být dokonalé, stačí, když budou zapamatovatelné a osobité.
Rozhodně nepoužívejte fotku rozjásané paní, co umí vařit, cestuje, pere, investuje, uklízí, pojišťuje … Všichni znáte úsměv oné tmavovlásky. Je všude, ovšem nikdo ji nezná jménem.

Jak na vlastní fotky?

Když to s foťákem moc neumíte, jako já? Začněte zvolna.
  • Přijďte k předmětu co nejblíže a zajistěte si správné pozadí snímku.
  • Klidné pozadí na fotografii je půl úspěchu. Palma z hlavy, binec v pozadí, asi to znáte.
  • Foťte hodně.
  • Nepouštějte do světa fotky bez make-upu, tj. alespoň minimálních úprav.

Kompozice

  • Foťte jen TEN předmět.
  • Staletími ověřená kompozice je zlatý řez. Touto mřížkou je vybavený i leckterý mobilní telefon.
  • Středová kompozice je už vyšší level.

Ořez fotografií

Samotný ořez fotografie je na článek. Lidi řežou hlava nehlava. Neveďte ořez svých fotek přes ruce a nohy v kloubech, přes prsty, uši. Naopak hlavu seshora uříznout můžete. Mají být vidět ruce a prsty. Nedůležitější je ovšem pohled fotografovaného. Fotky, které nevytváří oční kontakt s divákem, jsou na webu na nic.

Světlo

Nejlepší je přirozené světlo.
Jakub nám ukázal svých pár fotek. Třeba fotka Davida Kirše, v červených kalhotách focená v protisvětle na pódiu, nemá chybu. Prozradil nám, že všechny jsou focené bez blesku. Kde je světla méně, použijte odrazku. Můžete si koupit odrazné desky různých barev. Při domácím focení udělá dobrou službu i deska z polystyrenu. 

Selfíčka

Jasně, že vy to víte, ale já to nevěděla.
Píšu si:
  • mobil mám držet minimálně pod úhlem 10° (to je úhel mezi upažit a vzpažit, zaručený návod na odstranění dvojité brady),
  • mobil držet mírně ze strany, nikoliv přímo zepředu (dělá to hezčí nos),
  • nejsem-li venku, jdu k oknu, denní světlo vypadá nejlépe,
  • správné světlo chytím tak, že se točím s mobilem “jak holub na báni”, překontroluji i pozadí na fotografii,
  • při focení mám uvolnit pusu a jemně vydechovat, 
    a FOTIT HODNĚ!
To, že někdo na selfíčku vypadá dobře, je jen otázka tréninku. Mladá děvčata musela udělat stovky selfíček než zjistila, z jakého úhlu jim to nejvíc sluší.

Prezentace na Instagramu nebo FB

To mě hodně oslovilo, já se tak hrozně nerada fotím.
Tip č. 4. Co dnes letí?
Stylová zátiší s předměty na ploše, focená shora FLAT LAY.
Tuto kompozici mi vyfotila Martina Beňáčková, pro kampaň GDPR.
Jistě budete tyto fotky s gerberami znát.

Jak na to:

  • Vyberte předměty, které se hodí k vašemu tématu.
  • Předměty naaranžujte na plochu, tak aby žádný nevyčníval z formátu.
  • Plocha ideálně bílá.
  • Denní světlo.
  • Slaďte barvy.
  • Foťte shora.
  • Nechte mezi předměty prostor.
  • Foťte na čtvercový formát.
  • Fotky upravujte.
  • S jednou sadou předmětů, udělejte víc fotek.
  • Foťte hodně.

Co fotit, když píšu o daních a oficialitách? Bloky, šanony, tužky, pera, kalkulačky, zákony, kafe, kalendář… Pokud najdu náhodou jednu fotku, druhá, nebo třetí již zaručeně nebude ve stejném stylu. Toto téma mě zcela pohltilo. O tom vám ještě napíšu.

Kdy se dají použít tato stylová zátiší?

Pro příspěvky na blogu, na FB na Instagramu. Stačí mírně dotvořit textem.
Rada nad zlato. Pokud máte do konce roku nějaké termíny, rozhodně do vyhledávače nezadávejte FLAT LAY.
Sebere vám to mraky času. A neskonale potěší srdce, zavaří hlavu plánováním, co by šlo a nešlo, jak nejlíp, barvy, kompozice.
Proboha, kolik je zase hodin?
Přesto, jste FLAT LAY hledali? No, já jsem vám to říkala.

Investujte do profesionálních fotografií

Pár poznámek z přednášky:
  • Nehledejte levného fotografa,
  • Důkladně si projděte jeho práce,
  • Je důležité, aby se vám líbil jeho styl.
  • Podívejte se jak, má sladěné portfolio.
  • Jeho fotky by měly mít podobný rukopis.
  • Specializace je vítaná. Někdo fotí třeba jen byznys portréty. Vyhněte se těm, co fotí vše. Maminky, miminka, svatby, krajinky i sport.
Jak jsem vybírala svou fotografku, napíšu zase jindy.
Jak zacházet s fotkami z fotobank zdarma, si přečtěte zde.
Marta Veselá
Pomáhám lidem, kteří nemají rádi papírování a jsou kreativně založení, zvládnout agendu, snadno a rychle, aby se mohli věnovat svým snům Můj příběh si přečtěte zde >>
Komentáře